Wiosenne eksperymentowanie w VI grupie

W zespole barw wyróżniamy trzy kolory podstawowe: żółty, czerwony, niebieski. W czasie przeprowadzonych eksperymentów dowiedzieliśmy się jak powstają barwy pochodne. Do trzech pojemników wlaliśmy wodę i niewielką ilość farby żółtej, czerwonej i niebieskiej, a następnie pędzelkami rozmieszaliśmy wodę z farbą tak, aby powstał czysty kolor żółty, czerwony  i niebieski.

Poprzez zmieszanie ze sobą wybranych par kolorów podstawowych otrzymaliśmy barwy pochodne. Połączenie barwy niebieskiej i żółtej dało kolor zielony. Połączenie barwy żółtej i czerwonej dało kolor pomarańczowy.

W zależności od ilości jednego i drugiego koloru podstawowego, kolor pochodny może mieć różne odcienie. O tym przekonaliśmy się łącząc barwę niebieską i czerwoną. Początkowo uzyskaliśmy barwę granatową, ponieważ niebieskiego koloru było dwukrotnie więcej niż czerwonego. Jednak na ściankach naczynia dostrzegliśmy, że barwa zmienia się w fioletową.

Barwy zimne czyli niebieska, zielona i zimny fiolet wywołują w nas wrażenie zimna, ale także uspokajają.

Barwy ciepłe takie jak czerwona, pomarańczowa, żółta, złota, ciepły fiolet oraz różowa wywołują odczucie ciepła. Te barwy nas ożywiają i pobudzają do działania. Dlatego ostatnią zabawą badawczą jaką przeprowadziliśmy zachęcającą nas do dalszej pracy było uzyskanie koloru różowego. Po zmieszaniu barwy czerwonej i białej otrzymaliśmy kolor różowy, który porównaliśmy do lodów owocowych.

W ubiegłym tygodniu założyliśmy hodowlę fasoli i cebuli w kąciku przyrody. Pielęgnowaliśmy i obserwowaliśmy  wzrost roślin na gazie oraz w ziemi. W pojemnikach posialiśmy także pszenicę i sprawdzaliśmy, która rośnie w szybszym tempie. Jeden pojemnik nakryliśmy, aby nie dochodziło światło.

Wykonaliśmy wiosenne obrazki z fasoli i grochu.

W tym tygodniu odkrywaliśmy tajemnice jaja. Pytania badawcze jakie sobie postawiliśmy były następujące:

Z czego składa się jajko?

Jaką funkcję pełnią poszczególne części jajka?

Czy można odróżnić jajko ugotowane od surowego?

Czy można oddzielić żółtko od białka?

Rozbiliśmy na talerzyku jajo kurze i wskazywaliśmy jego części : skorupka, błona, białko, żółtko, płytka zarodkowa na żółtku, komora powietrzna.

Na stole kręciliśmy na przemian jajkiem surowym i jajkiem ugotowanym.

Zauważyliśmy, że jajko surowe kręci się wolniej i krócej , zaś ugotowane kręci się szybciej i dłużej.

Można to wyjaśnić w ten sposób –jajko ugotowane kręci się szybciej , ponieważ ma zwartą konsystencję. W jajku surowym poruszający się płyn powoduje wolny i nierówny obrót.

Poznaliśmy literki J, j oraz cyfry 0 i 10. Improwizowaliśmy ruchem do muzyki A. Vivaldiego ,,Cztery pory roku” z cyklu ,,Wiosna”.

Serdecznie pozdrawiamy

pani Terenia i pani Dorotka