Zakładamy zielony ogródek w grupie VII

W ostatnim tygodniu lutego nasza uwaga skupiona była na zdrowym odżywianiu. Wzięliśmy udział w dwóch projektach powiązanych ze sobą tematycznie. Pierwszy projekt to: „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, drugi „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.

Na zajęciach, podczas realizacji ww. projektów przypomnieliśmy sobie piramidę zdrowego żywienia (poznaliśmy ją w październiku), dowiedzieliśmy się w jakich produktach jest najwięcej witamin i za co one odpowiadają w naszym organizmie. Rozmawialiśmy na temat spożywanych codziennie pięciu posiłków, drugiego śniadania oraz roli owoców i warzyw jako źródła witamin. Podczas czynności poprzedzających przygotowanie soku owocowo-warzywnego wyrabialiśmy właściwe nawyki w zakresie higieny (dokładne mycie rąk oraz owoców i warzyw). Zdaniem dzieci sok z jabłka, marchwi i buraka był pyszny, a przede wszystkim bardzo zdrowy.

Początek marca to zapowiedź zbliżającej się wiosny i konieczność zakładania zielonych ogródków. Realizując temat kompleksowy ” Ziemia – błękitna planeta”, po obejrzeniu prezentacji multimedialnej, przedstawiającej naszą planetę z kosmosu, dowiedzieliśmy się jak wygląda planeta, na której mieszkamy i jakie czynniki mają wpływ na jej kolor. Prezentacja globusa jako modelu ziemi w dużym pomniejszeniu była okazją do poznania nazw kontynentów i oceanów, a także wprowadzenia wielkiej i małej litery „g”. Chcąc poznać i zrozumieć jak powstaje życie na ziemi, zaczerpnęliśmy przykłady z życia roślin i zwierząt układając historyjki obrazkowe o przemianie gąsienicy w motyla oraz opowieści o małym nasionku, z którego wyrosła jabłoń. Aby na własne oczy przekonać się jak rozwija się życie roślin, założyliśmy hodowlę fasoli, cebuli, rzeżuchy i innych roślin. Ta hodowla pozwoli nam zaobserwować wzrost roślin oraz ich potrzeby (woda, powietrze, światło, temperatura). Przeprowadziliśmy doświadczenie ze słomką i wodą, aby dowiedzieć się jakie jest powietrze, czy można je zobaczyć, do czego jest nam ono potrzebne. W zabawach matematycznych poznaliśmy 4 żywioły (woda, powietrze, ogień, ziemia) i zastanawialiśmy się jak można je wykorzystać dla dobra człowieka. Rozważaliśmy również hipotezę „co byłoby gdyby zabrakło wody” doskonaląc przy tym myślenie przyczynowo – skutkowe i uświadamiając sobie problemy ekologiczne naszej planety, związane z zanieczyszczeniem wody.

Kończymy poznawanie liter przewidzianych Podstawą Programową. Koncentrujemy się obecnie na układaniu wyrazów i prostych zdań z liter, doskonaleniu umiejętności czytania, płynnym opowiadaniu historyjek obrazkowych oraz na prostych zadaniach matematycznych i działaniach na dodawanie i odejmowanie.

P. Ewa