,,Baśnie, bajki, legendy”- w grupie III

W minionym tygodniu odbyliśmy podróż do krainy baśni, bajek i legend. Na początku dowiedzieliśmy
się, czym różnią się bajki od baśni. Poznaliśmy najbardziej znane bajki Jeana de la
Fontaine´a, w których dzieci poszukiwały morału. Same również tworzyły krótkie bajki, doskonaląc
słuch i tworząc rymy.
Przypomnieliśmy sobie kilka baśni, m.in. Trzy małe świnki. Analizowaliśmy zachowania
bohaterów, próbowaliśmy wymyślać inne zakończenia oraz to, jak inaczej mogłyby postąpić
postacie. Była to dla dzieci niełatwa, ale interesująca aktywność. Zachęcamy do podobnych
zabaw w domu.
Trudnym, ale ważnym elementem zajęć okazało się odróżnianie rzeczywistości od fikcji.
W tym wieku dzieci często mają z tym jeszcze problem. Dlatego warto z nimi poruszać ten
temat, np. przy okazji oglądania filmów, opowiadania bajek czy czytania książek.
W minionym tygodniu poznaliśmy także kolejną literę – B, b. Ozdobiliśmy szablon z literą
i wykonaliśmy wiele ćwiczeń utrwalających jej grafem (zapis). Z pewnością wspólne zabawy
w domu pomogłyby dzieciom w jeszcze lepszym utrwaleniu kształtu tej litery. Warto przy tym
zwrócić uwagę, że najczęściej mylą się im litery: B, P, D, R, b, p, d, r, ponieważ graficznie są do
siebie podobne. Do świata legend zabrali nas w tym tygodniu bazyliszek i Smok Wawelski, których historie
poznawaliśmy. Dzieci odpowiadały na pytanie: Czego uczą nas bajki, baśnie i legendy?. Oceniały
postępowanie bohaterów i klasyfikowały ich jako dobrych lub złych.
Dzieci rozwijały twórcze myślenie i kreatywność – tworzyły własnych bohaterów i wymyślały
swoje opowieści – co sprawiało im ogromną radość.
Dzieci znają już wszystkie samogłoski, więc zachęcamy do wspólnych zabaw utrwalających
ich wygląd. Można wykonać prostą grę memo, czyli stworzyć dwa zestawy karteczek z samogłoskami
i grać w odnajdywanie par.