Magiczne badania- codzienne eksperymentowanie w grupie VII

W ostatnim tygodniu zabawialiśmy się w badaczy. Odpowiadaliśmy na pytania :

– Co to jest eksperyment, doświadczenie?

-Kim jest badacz?

W każdym dniu tygodnia przeprowadzaliśmy jeden eksperyment;

1) Czy woda potrafi wędrować?

Do tego doświadczenia użyliśmy 6 szklanek ( zabarwiona woda w co drugiej) . Następnie umieściliśmy paski papierowych ręczników i obserwowaliśmy wędrówkę wody. W drugim dniu było tyle samo wody w każdej szklance.

Wniosek: Woda potrafi wędrować.

2)  Zabawa gdzie ukryła się woda?

5 przykrytych wiader ( woda, śnieg, lód, piasek, klocki) Za pomocą dotyku sprawdzaliśmy gdzie jest woda , a następnie obserwowaliśmy, jak szybko topi się lód, śnieg jakie mają właściwości.

3) Obserwacja pary wodnej.

Nauczyciel przykłada lusterko do parującej części czajnika (podczas gotowania się wody) Później obserwowaliśmy skraplanie wody, oraz omawialiśmy stany skupienia wody.

4) Wędrówka wody po kartce papieru.

Przenosiliśmy pipetą kroplę kolorowej wody na czystą kartkę. Kropla poprzez manipulowanie kartką malowała na niej ciekawy obraz.

5) Czy to woda, czy nie woda ?

Eksperymenty smakowe, wzrokowe, węchowe. Wąchaliśmy i degustowaliśmy wodę, określaliśmy jej kolor, zapach, smak ( woda z cukrem, sokiem, kwaskiem cytrynowym. Odbywało się to z zachowaniem reżimu sanitarnego.

6) Muzyka na wodzie.

Woda pojawia się również w utworach muzyki klasycznej. Wysłuchaliśmy utworu G.F Handla pt: „Muzyka na wodzie”. Ten utwór zainspirował nas do improwizacji ruchowo- tanecznych.

7) Wielozmysłowe spotkanie ze śniegiem.

W ogrodzie mieliśmy możliwość eksperymentować ze śniegiem, badać jego właściwości, lepić, określać temperaturę, obserwować topnienie pod wpływem  ciepłoty ciała.

Do opisanych eksperymentów użyliśmy zakupionych końcem roku przyrządów z przeznaczeniem do eksperymentowania ( pipety, pojemniki do pomiarów itd)

 

Tego typu ćwiczenia pozwalają na dokonywanie obserwacji, podczas których poznajemy nowe zjawiska, uczymy się wnioskowania, określania zmian jakie zachodzą w wyniku eksperymentowania

 

Ewa M.