Bliżej sztuki … w grupie V

Drodzy Rodzice!

W dniu 10.11 pokazaliśmy, że jesteśmy Patriotami i kochamy swój kraj. Oczywiście codziennie to okazujemy, ale w tym dniu było wyjątkowo. Nauczyliśmy się Mazurka Dąbrowskiego, wiersza o fladze i nawet trzymaliśmy flagę podczas hymnu. Uroczyste odśpiewanie odbyło się o 11.11 . O tej właśnie godzinie wszystkie przedszkolaki wraz z Paniami zaśpiewali hymn. Dowiedzieliśmy się co to znaczy być patriotą i jak okazywać miłość względem naszego wspaniałego kraju. Rozmawialiśmy o wydarzeniach,  które miały miejsce jeszcze długooooo przed pojawieniem się nas na świecie. To niesamowite.

Jednocześnie w tym dniu włączyliśmy się w akcję #Dzieci Uczą Rodziców. Poznaliśmy bliżej nasze  symbole narodowe jak: hymn, godło, flaga. Następnie układaliśmy z rozsypani literowej nowo poznane wyrazy. Wspólnie wykonaliśmy godło Polski utrwalając jednocześnie różne techniki plastyczne: orgiami, wydzierankę, stemplowanie dłońmi, formowanie bibułowych kulek.  Nauczyliśmy się na pamięć  wiersza  Władysława Bełzy  pt. „Katechizm polskiego dziecka ”.

Oprócz znajomości naszej Ojczyzny wykazujemy się innymi umiejętnościami, a mianowicie: tworzeniem map myśli. Chyba jesteśmy w tym mistrzami. Mamy bardzo dużo pomysłów, które niejednokrotnie nie mieściły się na naszej mapce myśli. Panie mówią, że jesteśmy inteligentni i mądrzy. Kto wie co z nas wyrośnie? A wiecie co?

W minionych tygodniach rozmawialiśmy także o dźwiękach, które nas otaczają, jak i tych granych przez orkiestrę w  filharmonii. Dowiedzieliśmy się co to jest pięciolinia, klucz wiolinowy, nuty. Podjęliśmy próbę odtwarzania rytmów na różnych instrumentach, bo poznaliśmy również instrumenty muzyczne. Nawet mogliśmy na nich zagrać. Była również taka ciekawa zabawa, że jedno dziecko zamykali oczy a inne grało na instrumencie w jednej części sali. Zadanie polegało na zgadnięciu skąd pochodzi dźwięk i na czym grało dane dziecko.  Oglądaliśmy na laptopie różne rodzaje instrumentów!!!

W tym czasie byliśmy nawet malarzami, artystami. Mieszaliśmy kolory, a nasze rączki były całe kolorowe bo wykorzystaliśmy je jako skrzydła motylka. Byliśmy nawet rzeźbiarzami i tworzyliśmy rzeźby. Cały czas się rozwijamy i może ktoś zostanie jakimś słynnym malarzem albo rzeźbiarzem?  A to jeszcze nic…

A teraz mamy problem…. Jest tyle zawodów że nie wiemy co wybrać? Może nam podpowiecie?

Należy wspomnieć, że ćwiczyliśmy także przeliczanie  w zakresie 10  m.in. na dużym liczydle oraz posługiwanie się cyframi 1 i 2. Dokładaliśmy elementy tak, by osiągnąć ich podaną liczbę, a także odkładaliśmy, by została ich podana liczba. Rozwiązywaliśmy proste zadania tekstowe i układaliśmy własne bazując na zbiorach i klockach.

Na dzień dzisiejszy znamy już litery: o, O, a, A, l, L, m, M, e, E, t, T, d, D.

Propozycje  zabaw i ćwiczeń z dziećmi:

  • Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek np. t, d…
  • Wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter
  • Czytanie książek zadawanie pytań i oczekiwanie na odpowiedzi
  • Zabawy utrwalające w pamięci kształt cyfry 2 oraz jej zapis
  • Zabawy w przeliczanie w zakresie 10 dowolnych elementów np. klocków, figurek
  • Utrwalanie znanych wierszy, które znamy na pamięć np. „Tydzień” lub ten poniżej.

Katechizm polskiego dziecka- Władysław  Bełza

Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.

 

Paulina Urbaniec, Alina Kajta-Bożek