Poznajemy symbole narodowe w gr VII

11.11 obchodzimy uroczystość odzyskania niepodległości. Jest to okazja do przybliżenia dzieciom wiadomości związanych z ojczyzną. Na zajęciach przedszkolaki poznały legendę „O Lechu, Czechu i Rusie”, gdzie dowiedziały się jak powstało państwo polskie. Podczas lekcji „Młody Patriota’ organizowanej z cyklu „Dzieciaki uczą Rodziców” zapoznały się z symbolami narodowymi ( godło, flaga, hymn) dowiedziały się również- co to jest patriotyzm oraz poznały wiersz W. Bełzy „katechizm polskiego dziecka”

Zwieńczeniem lekcji było pokolorowanie obrazka przedstawiającego rodzinę przygotowującą się do obchodów święta narodowego.  10.11. 2020r o godzinie 11.11 dzieci odświętnie ubrane odśpiewały w pozycji „Na baczność” hymn Polski, którego słowa 4 zwrotek nauczyły się podczas zajęć muzycznych.

Każdego dnia przedszkolaki poznawały życie jednego sławnego Polaka m.in ” Fryderyk Chopin, Mikołaj Kopernik, Maria Skłodowska- Curie, Jan Paderewski. Ciekawym przeżyciem była praca z mapą. Każdy miał możliwość wodzić palcem po linii wyznaczającej granice państwa, pokazać stolicę Polski, królową polskich rzek- Wisłę, oraz tereny nizin, wyżyn, gór i jezior. Mówiąc o stolicy Polski dzieciaki poznały „Legendę o Warsie i Sawie”, oraz wiele ciekawostek związanych ze stolicą.

Poznając naszego słynnego naukowca tj. Marię Skłodowską- Curie zorganizowaliśmy „przedszkolne laboratorium badawcze” i wcieliliśmy się w rolę naukowców. W tym celu dzieci wycinały z papieru spirale. Następnie plastikowe wieszaki pocierały kawałkami wełnianego materiału, zbliżając do spirali i podnosząc. Naelektryzowane wieszaki przyciągają spirale, które się rozwijają. Dzieci same wyciągały wnioski: Co się stało? Dlaczego? W dalszej kolejności obserwowały balony, które naelektryzowane zbliżały do włosów. Naelektryzowane (przez pocieranie o włosy ) balony zbliżaliśmy do kuleczek ze styropianu, kryształków cukru, skrawków papieru. Balony przyciągały wszystkie te przedmioty. Pocieranie balonu o wełnę, lub włosy spowodowało powstanie na jego powierzchni ładunków elektrycznych. Dzięki temu balon uzyskał właściwości magnetyczne i przyciągał lekkie przedmioty. Przedmioty te mogły się przyciągać, ponieważ mają różnoimienne ładunki elektryczne. Aby zaobserwować zjawisko odwrotne- odpychanie się- nadmuchane balony przywiązane  na nitkach, naelektryzowane i potarte o wełnę puściliśmy swobodnie i staraliśmy się zbliżyć do siebie. Kiedy naelektryzowane przedmioty mają takie same ładunki elektryczne- odpychają się. Takie doświadczenia można powtórzyć z dziećmi w domu, aby lepiej zrozumiały zasadę przyciągania i odpychania różnorodnych przedmiotów.

Ostatnio poznaliśmy literkę „L, l”- czytamy wyrazy z poznanymi literami. Dużo czasu poświęcamy na zajęcia plastyczne i wydzieramy, malujemy, lepimy z plasteliny. Ważnym elementem każdego dnia, jest ruch. Korzystając z okazji, że duża sala gimnastyczna jest wolna- często tam spędzamy czas, bawiąc się piłkami i innymi przyborami gimnastycznymi.

Poniżej galeria zdjęć.