INFORMATOR PRZEDSZKOLNY NR 1

INFORMATOR PRZEDSZKOLNY

NUMER 1

WRZESIEŃ 2020


Miesięcznik dla Rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola Publicznego w Wilamowicach

Drodzy Rodzice,

Serdecznie witamy w naszych przedszkolnych progach w Nowym Roku Szkolnym 2020/2021! Niestety czas wakacji bezpowrotnie minął, ale przed nami nowe, ciekawe wyzwania!  Wiele dzieci ma za sobą długą nieobecność w przedszkolu ze względu na pandemię koronawirusa w Polsce. Niektórzy na pewno stęsknili się za swoimi kolegami i koleżankami, a także wychowawcami. Nam – nauczycielom – także bardzo Was brakowało!  Ten rok będzie wyjątkowy zarówno dla Rodziców, Nauczycieli i Dzieci, gdyż będziemy musieli zmierzyć się z nową przedszkolną rzeczywistością w reżimie sanitarnym. Wszyscy mamy nadzieję, że dzięki zachowaniu środków ostrożności, rok szkolny będzie przebiegał bez zakłóceń, a dzieci i wszyscy pracownicy przedszkola będą bezpieczni.

Wrześniowe tematy na zajęciach dotyczyć będą minionych wakacji, przedszkola, naszej miejscowości, bezpieczeństwa, środowiska wokół nas oraz rozpoczynającej się jesieni.

 

Tematyka kompleksowa na wrzesień:

3-4 latki

  1. W przedszkolu
  2. Wakacyjne wspomnienia
  3. Jesteśmy bezpieczni
  4. Dbam o siebie i o środowisko

5-6 latki

  1. W przedszkolu
  2. Poznajemy bliżej naszą miejscowość
  3. Nasze środowisko
  4. Gromadzimy dary jesieni

 

Jak wspierać dziecko w czasie epidemii koronawirusa?

Jesteśmy w trakcie bardzo trudnego doświadczenia. Z wszystkich stron słyszymy doniesienia o koronawirusie i przyroście zakażeń, ograniczamy wyjścia, unikamy skupisk ludzkich. Towarzyszy nam strach o siebie i swoich bliskich. Obok nas są dzieci, które nas obserwują i tak jak my doświadczają trudnych emocji- od lęku przez smutek i złość.  Jak wspierać dziecko w trakcie epidemii koronawirusa?

Nazywajmy i akceptujmy emocje dziecka

Bardzo dużo w kontekście koronawirusa mówimy o lęku i niepewności. Dzieci również mają prawo do tych emocji, także w kontekście przedszkola, w którym musimy stosować się do pewnych ograniczeń i wytycznych. Sale przedszkolne wyglądają nieco inaczej niż przed pandemią, a opiekunowie stosują środki ostrożności. To dla dziecka nowa rzeczywistość, z którą musi się zmierzyć. Ważne jest by nazywać i akceptować  emocje dziecka, rozmawiać z nim o jego obawach. To daje poczucie bliskości i bezpieczeństwa.

Stwórzmy „własnego” koronawirusa i porozmawiajmy o nim

A może stworzycie swojego „Koronawiruska”? Może go narysujecie, ułożycie z klocków lub ulepicie z plasteliny? Dzieci potrzebują konkretów i faktów, nie potrafią myśleć abstrakcyjnie. Dzięki postaci „Koronawiruska” wyobrażą sobie i poukładają co się dzieje i dlaczego. Dobrym pomysłem może być także rozmowa z dzieckiem,  co może wirusa „powiększyć” lub „pomniejszyć”. Dzięki temu dziecko zrozumie dlaczego właśnie tak wygląda profilaktyka i środki ostrożności.

Odpowiadajmy na pytania i pozwólmy pytać

Dzieci niejednokrotnie potrafią zaskoczyć swoimi pytaniami. Pytania w kontekście koronawirusa są bardzo trudne: „Czy jesteśmy bezpieczni?”, „Czy umrzemy od tego wirusa”?, „Czy ten wirus się kiedyś skończy?”. Pytania te rodzą się z lęku i niepewności dziecka. Najważniejsze dla nas jako rodziców jest stawienie czoła tym pytaniom. Kiedy unikamy odpowiedzi lub zmieniamy temat wprowadzamy atmosferę napięcia i niepewności. Gdy odpowiadamy, wprowadzamy atmosferę bezpieczeństwa i zaufania.

Wyeliminujmy/ maksymalnie ograniczmy przekazy medialne dotyczące koronawirusa

Kiedy spędzamy czas z dziećmi, postarajmy się ograniczyć słuchanie wiadomości w tle. Oczywiście dzieci nie zrozumieją informacji w całości, ale wyłapią pewne informacje, skupiając się na ich zagrażających przekazach. Kiedy dziecko czegoś nie rozumie, odczuwa napięcie i strach.

 Pamiętajmy o tym, że dziecko nas naśladuje

Dzieci uczą się przez naśladowanie, więc to jak będą podchodzić do pandemii, w dużej mierze zależy od nas samych. Może to okazać się bardzo trudne, ale postarajmy nie dzielić się z dzieckiem swoimi lękami i  obawami. Najważniejsza jest nasza postawa i to jak my radzimy sobie z tą sytuacją. Pamiętajmy także, by dawać dobry przykład dzieciom, dbając o częste mycie rąk i higienę osobistą.

Żródło: https://dzieciecapsychologia.pl/jak-wspierac-dziecko-w-trakcie-epidemii-koronawirusa-wsparciewkoronie/

 

Bajki, które wspierają rodziców w rozmowie z dzieckiem o koronawirusie:

 

file:///C:/Users/KAZEKI~1/AppData/Local/Temp/Plik%201.%20Bajka,%20kto%CC%81ra%20moz%CC%87e%20wesprzec%CC%81%20rodzico%CC%81w%20w%20rozmowie%20z%20dzieckiem.pdf

https://www.dropbox.com/s/s3bqja89g9f7qfk/O%20smoku%20co%20wirusa%20mial%20na%20oku_A.Sieradzan.pdf?dl=0&fbclid=IwAR1F27sjgDe1zMvbCc9IWJTPKy1zI6pSi23DSLV-nbL553FK_WvjnEHOrRc

https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/8b/08/5e6f51705416d_z.pdf?1584353648