Gr VI- PONIEDZIAŁEK

Drodzy Rodzice i Dzieci witamy w poniedziałek:)

TEMAT KOMPLEKSOWY: MOJE ZWIERZĄTKO
Temat zajęć:
1. „Nasi ulubieńcy”- rozmowa na temat relacji człowieka ze zwierzątkami domowymi, obowiązkami z tym związanymi, poznanie ciekawostek z życia psów i kotów na podstawie opowiadania J. Raweckiej „ Pół marzenia” , filmików edukacyjnych oraz doświadczeń dzieci.
2. Piesek z materiałów odpadowych- praca plastyczne: rozwijanie aktywności twórczej dzieci.

1. Dzieci posłuchajcie dwóch zagadek a dowiecie się o czym dziś będą zajęcia:
– Gdy wychodzisz z domu,
on na Ciebie czeka.
Kiedy wrócisz znowu,
cieszy się i szczeka. (pies)

– Chętnie ze spodeczka,
białe mleczko pije.
Na przyjęcie gości
małą mordkę myje. (kot)

2. Poproście rodziców o przeczytanie opowiadania, słuchajcie uważnie.

Pół marzenia
Joanna Rawecka

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.
To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka już wiedziała, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.
Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!
Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.
– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.
– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie chcą się zgodzić.
Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:
– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.
– „Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.
– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. – Można mieć psa „na pół”. Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.
– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.
Ninka aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawała jej się nawet piękny.
– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.
– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.
– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu córka.
– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka, czując, że jest to bardzo mądre.

3. Pytania do tekstu:
– Jak miała na imię dziewczynka?
– O czym marzyła?
– Dlaczego rodzice nie chcieli zgodzić się na jej prośby?
– Co oznacza słowo ”odpowiedzialność”?
– Kto pomógł dziewczynce?
– Na jakie rozwiązanie problemu wpadła pani Ada?
A teraz porozmawiajcie z rodzicami o domowych zwierzątkach na podstawie waszych własnych doświadczeń. Odpowiedzcie na pytania:
– Jakie zwierzątka macie w domu?
– Jak na nie mówicie?
– Jakie chcielibyście mieć?
– Jak należy opiekować się zwierzątkami?
– Wymieńcie nazwy zwierzątek domowych mających cztery łapy.
– Jak można bawić się z psem i kotem?

4. Rozsypanka wyrazowa: ułóż zdania z podanych wyrazów (pamiętaj, że zdanie rozpoczyna się wielką literą a kończy kropką):
– lubi mleko. Kot
– po polu. biega Pies
– ma Kasia rudego małego kotka.
– cztery łapy. Pies ma
5. Zadanie – książka KARTY 4- karta 14
6. Zabawa ruchowa „Kotki piją mleczko”: potrzebna Wam będzie tylko mała miseczka, chodzicie na czworakach udając kotka. Na hasło rodzica: Kotki piją mleko!- naśladujecie picie mleka przez kotka, a gdy usłyszycie: Kotki na spacer!- chodzicie ponownie na czworakach wokoło miseczki. Powtórzcie zabawę kilka razy:)
7. Obejrzyjcie filmik: ciekawostki o psach i kotach

 

 

8. Praca plastyczna: piesek z materiałów odpadowych.
Potrzebne materiały:
– rolki po papierze toaletowym
– kolorowe nakrętki różnej wielkości
– papier makulaturowy
– patyczki po lodach lub słomki do napojów
– nożyczki, klej
Wykonanie: przygotujcie dwie rolki po papierze i poproście rodzica o odcięcie w jednej z nich około 1/3 długości, to będzie głowa psa. Na papierze narysujcie a potem wytnijcie uszy i doklejcie do głowy. Do tułowia przyklejcie cztery łapy z patyczków lub rurek i ogonek- zrolowany kawałek papieru. Przymocujcie głowę do tułowia i dorysujcie lub doklejcie szczegóły ( oczy, nos, obrożę, łatki na tułowiu).

Pozdrawiamy,

p. Ewa, p.Edytka