Gr VI- Czwartek 14.04.2020

Drodzy Rodzice i Dzieci oto nasze propozycje na czwartek:

TEMAT KOMPLEKSOWY: NA ŁĄCE

Temat zajęć: „ Gdzie się podziały nasze kropeczki?’- opowiadanie Joanny Modelskiej, poznanie życia biedronek na podstawie opowiadania i filmu edukacyjnego. Wprowadzenie cyfry i liczby „0”, rozwiązywanie zadań metodą symulacji.

1. Dzieci poproście mamę lub tatę o przeczytanie opowiadania.

Na łące panował niespokojny gwar, w trawie aż huczało od krzyków.
Co to za hałasy? Co się z nami dzieje?- spytał przysadzisty żuk.
Ktoś nam ukradł kropeczki ze skrzydeł- wykrzyknęły przestraszone biedronki.
Bez nich nie jesteśmy już takie same.
Kto teraz będzie chciał wypatrywać nas w trawie? Czyje oko ucieszymy naszym widokiem?…zawiesiła głos najstarsza z biedronek.
Kto śmiał to zrobić? – oburzył się żuk.
Tu, na łące, wszystkie owady mieszkają razem i sobie pomagają- zauważył pasikonik.
To znaczy, że zakradł się do nas jakiś intruz- odparł żuk po chwili namysłu.
Czy ktoś widział coś podejrzanego?
Ja! Wczoraj przelatywały tędy te pomarańczowe niby-biedronki- zabzyczała pszczoła.
Tak- zamyślił się żuk. Te psotnice już nie raz dały się nam we znaki. Pewnie to one ukradły kropki biedronkom i przyczepiły do swoich skrzydeł.
I co teraz żuku?- musimy jakoś wspomóc nasze przyjaciółki- odezwał się pasikonik. Czy ktoś ma pomysł?
Zapadła cisza. Mimo, że owady bardzo chciały pomóc swoim koleżankom żaden z nich nie wiedział czym zastąpić skradzione kropeczki. Całej rozmowie przysłuchiwały się polne rośliny, szumiąc z oburzenia.
Wtem nad rozmówcami pochylił się kwiat maku.
Wiem, że do biedronki mi daleko ale w moim kwiecie są czarne nasiona, które mogę oddać biedronkom- zasugerował nieśmiało mak.
Naprawdę? Zrobiłbyś to dla nas?- z niedowierzaniem zapytała najstarsza biedronka.
Z przyjemnością i zaszczytem- radośnie odparł kwiat.
Na łące rozległy się wesołe okrzyki! Owady ochoczo wzięły się do pracy i pomogły nalepić nowe kropki na czerwonych skrzydłach. A kiedy już skończyły biedronki znowu wyglądały tak jak zawsze.
2. Rozmowa na temat tekstu:
– Jakie owady brały udział w opowiadaniu?
– Co przydarzyło się biedronkom?
– Ile kropek miały biedronki kiedy spotkało je nieszczęście? (0)
3. Pokaz cyfry 0– książka 4 str 7: dzieci opiszcie kształt cyfry 0, porównajcie go do znanych wam kształtów. Ozdóbcie cyfrę 0 w książce biedroneczkami lub plasteliną.
4. Zabawa ruchowa- „Robimy przysiady”: rodzic ma kartoniki z cyframi od 0 do 9, pokazuje je w różnej kolejności a wy robicie tyle przysiadów ile wskazuje cyfra na kartoniku.
5. Rozwiązywanie zadań metodą symulacji: dziecko ma przed sobą 10 klocków, rodzic czyta zadania a dziecko rozwiązuje je dokładając lub odkładając klocki, następnie z cyfr i znaków układa działania.
– Na łące zakwitły stokrotki, Ania zerwała 9 stokrotek ( układacie 9 klocków), przyniosła je do domu i włożyła do wazonu. Po kilku dniach 5 stokrotek zwiędło ( odkłada 5 klocków). Ile stokrotek jest nadal w wazonie? Układacie pozostałe klocki. Ułóżcie działanie 9-5=4 i je odczytajcie.
– W kępce fiołków było 8 kwiatów, Adaś zerwał 7 kwiatów dla mamy. Ile fiołków pozostało w kępce? ( 8 klocków, odstawiamy 7, liczymy pozostałe), układamy działanie 8-7=1 odczytujecie je.
– Julia oglądała w lesie konwalie, w jednym zacienionym miejscu rosło 9 łodyżek z kwiatami. Julia wiedziała, ze te kwiaty są pod ochroną, więc tylko je oglądała i wąchała. Gdy po tygodniu przyszła w to samo miejsce, zauważyła, że wszystkie konwalie zwiędły. Ile konwalii pozostało? ( 9 klocków, odsuwamy 9), układamy działanie 9-9=0 odczytujecie je.
Rodzice możecie ułożyć jeszcze inne zadania dla dziecka.
6. Praca z książką Piszę i liczę str 66
7. Dla chętnych do obejrzenia dwa filmiki:

 

Pozdrawiamy,

p. Ewa, p. Edytka