GR VI- WTOREK

Drodzy Rodzice i Dzieci witamy we wtorek

TEMAT KOMPLEKSOWY: JAK POWSTAJE KSIĄŻKA

Temat zajęć:

1. „ Ale wstyd” – zapoznanie z wierszem Dominiki Niemiec, rozmowa na temat poszanowania książek oraz emocji nazwanej „ wstydem”.
2. „ Książeczka”- nauka piosenki, ilustracja ruchowa do treści.

Prezentacja wiersza „ Ale wstyd”- poproście rodziców o przeczytanie.

Dnia pewnego ciepłą zieloną wiosną
mała Ania patrzyła, jak kwiatki rosną.
A, że chciała narysować sobie takie ładne kwiatki,
umieściła je na książce, na środku okładki.
Wiem, powiecie, że Ania książkę tak zniszczyła
ale jeszcze ta historia wcale się nie skończyła.
Ale wstyd!
Siostra Ani gdy tylko spostrzegła jej poczynania
zaczęła szukać jakiegoś rozwiązania.
Chciała książkę wyszorować szczoteczką i wodą .
Może one na ten kłopot coś pomóc tu mogą?
Ale zamiast się poprawić wszystko się pogorszyło,
bo książce to pranie wcale nie posłużyło.
Ale wstyd!
Mama gdy zobaczyła poczynania swoich córek,
za zniszczenie książki dała im porządną burę.
Bo się okazało, że książka nie należy do dzieci,
a jedynie ktoś im tę książkę do czytania polecił.
I mama z biblioteki ją wypożyczyła.
A to bardzo ważna kwestia w tym momencie była.
Ale wstyd!
Przecież książki nawet pomazanej nie można wyrzucić.
Trzeba będzie ją do biblioteki jak należy zwrócić.
I wyjaśnić przyczynę jej stanu fatalnego,
jej pogięcia i pomięcia obrazka nieoczekiwanego.
I książkę odkupić lub zapłacić karę.
Nikt się w takiej sytuacji nie czuje doskonale.
Ale wstyd!
Szybko do biblioteki poszła z córkami mama.
W bibliotece jak zwykle siedziała pani ta sama.
Przywitała wszystkich i już książkę ogląda.
Badawczo się przygląda książce,
dziewczynkom się przygląda.
I co żeście tutaj, łobuziaki uczyniły?
Przepraszamy, trochę żeśmy książkę uszkodziły.
Ale wstyd!
No cóż, musicie teraz naprawić swe zachowanie.
Zaraz wymyślę dla Was jakieś zadanie.
Pomożecie mi powstawiać stos książek na półki
a wtedy wybaczymy wam te wyczyny, te bzdurki.
Dziewczynki zabrały się do pracy,
ku uciesze mamy.
Jak dbać i szanować książki, teraz zapamiętamy.
A gdzie wstyd? Już minął, znikł!

Rodzice zadajcie dzieciom pytania:
Czego dotyczył wiersz?
Co się stało z książką?
Czy takie zachowanie było właściwe?
Skąd była książka?
Co czuły dziewczynki gdy oddawały książkę do biblioteki?
Co musiały zrobić w bibliotece?
Czy to uczucie minęło?
Czy wstyd to przyjemne uczucie?

Zabawa ruchowa:”Zbieramy kwiatki”
Dzieci biegajcie swobodnie po pokoju i udawajcie, że zbieracie kwiatki. Na odgłos bzyczenia pszczoły ( mamy lub taty) ucieknijcie, schowajcie się w wyznaczone wcześniej miejsce. Gdy pszczoła odleci wróćcie do zbierania kwiatków.

Różne zakończenia- zabawa w kończenie zdań:
Rodzice przeczytają Wam początki zdań a wy wymyślcie ciąg dalszy.
Ola nigdy się nie wstydzi gdy….
Maciej wstydzi się…
Kasia czuje się zawstydzona gdy…
Kiedy się wstydzę…
Klara poczuła wstyd, ale…
Nie czuję wstydu, kiedy…
Można się zawstydzić, gdy…
Wstyd to uczucie, które…

Wykonajcie teraz zadania w książce KARTY 4: karta 1 i 2

 

„ Książeczka”- nauka piosenki: posłuchajcie piosenki kilka razy i spróbujcie zaśpiewać i samodzielnie zilustrować ruchem jej treść.

 

 

W książeczce szumi rzeczka,
w książeczce szumi las,
W prześlicznych twych książeczkach
tysiące przygód masz.

Książeczka Cię powiedzie,
na strome szczyty skał,
niej możesz się dowiedzieć
gdzie niedźwiedź zimą spał.

Jak świerszczyk grał na skrzypkach,
Jak morzem płynął śledź.
I co zrobiła Wikcia,
by same piątki mieć.

Więc chroń i szanuj książki
i kartek nie rwij też.
Wpierw dobrze umyj rączki,
a potem książkę bierz.

 

Pozdrawiamy,
p. Ewa, p. Edytka