Gr VI- Czwartek

Drodzy Rodzice i Dzieci oto nasze propozycje na czwartek:

TEMAT KOMPLEKSOWY: KTO TY JESTEŚ?

Temat zajęć: „ Wars i Sawa”- poznanie legendy opracowane przez N. Gałuchowską, wprowadzenie cyfry 9, zabawy z nowo poznana cyfrą.

Materiały, które będą Wam potrzebne do zajęć to: większy kawałek niebieskiej folii (może być worek na śmieci), 45 guzików lub patyczków.

1. Posłuchajcie opowiadania „ Wars i Sawa”:

W dawnych czasach nasz kraj pokrywały nieprzebyte puszcze pełne dzikich zwierząt. Nie było wtedy jeszcze miast ani wsi, a ludzie mieszkali w małych osadach.
Żył sobie wówczas nad rzeką Wisłą, w mazowieckim borze, młody rybak Wars. Był człowiekiem niezwykle pracowitym, oddanych zajęciu jakie wykonywał. Na połowy wypływał zbudowaną przez siebie łodzią, zawsze wracał z sieciami pełnymi ryb. Uwielbiał podziwiać krajobrazy, obserwować życie zwierząt i słuchać śpiewu ptaków, szczególnie cieszyły go nocne połowy. Podczas jednej z takich nocnych wypraw przytrafiło mu się coś niezwykłego. Po zarzuceniu sieci siedział jak zwykle w swojej łodzi pośród trzcin aż tu nagle woda w rzece poruszyła się niespokojnie, a z fal wynurzyła się piękna dziewczyna. Miała długie, czarne włosy i śliczne oczy. Wars patrzył na nią pełen zachwytu i nie mógł od niej oderwać wzroku. Ale jakież było jego zdziwienie, kiedy spostrzegł, że ta cudna dziewczyna od połowy ciała ma rybi ogon pokryty srebrną łuską.
Przecież to najprawdziwsza syrena-wyszeptał do siebie.
Ona nie zauważyła go, nieświadoma tego, że ktoś ją obserwuje zaczęła śpiewać przepiękną pieśń.
Jej dźwięczny głos wywołał wzruszenie w sercu rybaka. Wsłuchiwał się zauroczony i szybko zrozumiał, że nie będzie już mógł żyć bez syreny. Każdej nocy przybywał w to samo miejsce. Z ukrycia obserwował ją i słuchał śpiewanych przez nią pieśni. W końcu podjął decyzję, że musi wyjawić jej swe uczucia.
Pewnej nocy wyszedł zza trzcin. Syrena przerwała swą pieśń i ze zdziwieniem zapytała:
-Dlaczego mnie podglądasz?
-Wybacz mi, proszę – przemówił drżącym głosem Wars.
-Jestem rybakiem i podczas jednego z połowów ujrzałem cię po raz pierwszy i usłyszałem Twoją pieśń. Już wtedy bardzo Cię pokochałem. Zostań ze mną, proszę.
-Wiem, że jesteś rybakiem-odpowiedziała. Widuję Cię na Wiśle kiedy łowisz ryby. Ale jak to możliwe abyśmy byli razem? Ty mieszkasz w chacie a ja nie umiem obejść się bez wody.
-To nie ma znaczenia kochana syreno. Mówiąc to, Wars wziął ją na ręce i przytulił.
-Czy zostaniesz moją zoną?- zapytał wpatrując się w nią z miłością.
-Tak bardzo tego pragnę-odparła. Ty też spodobałeś mi się kiedy ujrzałam cię po raz pierwszy.
Wars pocałował ją i nagle stało się coś niezwykłego: rybi ogon syreny zamienił się w nogi. Zaskoczony rybak nie wiedział co ma o tym myśleć. Przed nim stała piękna dziewczyna.
-Jednak stara przepowiednia sprawdziła się-rzekła syrena. Mówi ona o tym, że jeżeli mężczyzna pokocha syrenę a ona odwzajemni jego uczucie i zechce być jego żoną, wtedy staje się kobietą.
Uszczęśliwiony Wars zabrał Sawę , bo tak miała na imię jego ukochana, do domu-gdzie wkrótce odbył się ślub. Żyli długo i szczęśliwie. Wokół ich domu powstała z czasem wielka osada rybacka, nazwana od ich imion Warszawą. Rozrastała się przez lata i obecnie jest stolicą Polski i jej największym miastem.

Na zdjęciach poniżej obejrzyjcie panoramę Warszawy oraz pomnik Warsa i Sawy:

2. Zabawa ruchowa: „Fale”

Dziecko wraz z rodzicem chwyta kawałek niebieskiej folii ( fale Wisły) i porusza nią zgodnie z treścią opowiadania: Spójrzcie na rzekę…Fale są spokojne, woda delikatnie faluje (powolne ruchy)…zaczyna wiać wiatr, słychać szum sz-, sz-, chmury na niebie poruszają się szybciej, fale są coraz wyższe ( ekspresyjne unoszenie i opuszczanie folii). Na falę spadają duże krople deszczu ( stukanie palcem wskazującym w folię), deszcz zamienia się w ulewę, kropli jest coraz więcej ( stukanie palcami i dłońmi w folię). Teraz wiatr wieje słabiej, woda się uspokaja ( delikatne ruchy folią w górę i w dół) , wychodzi słońce, woda przypomina nieruchomą taflę

3. Wprowadzenie cyfry 9: folię kładziemy na podłodze, na folii rodzic układa 9 chusteczek, (mogą być higieniczne), a na 8 chustkach układa guziki (rybki w sieci). Dziecko przelicza:
-na pierwszej chustce 1 guzik
-na drugiej -2
-na trzeciej-3
-na czwartej -4
-na piątej-5
-na szóstej-6
-na siódmej-7
-na ósmej -8

Po przeliczeniu rodzic pyta: Ile rybek musi być w następnej sieci? Dziecko dokłada 9 guzików i podpisuje sieci cyframi ( 1-9). Pytamy : o ile jest więcej rybek w sieci dziewiątej w porównaniu do sieci ósmej? (1). Dziecko opisuje słownie cyfrę 9- do czego jest podobna? Jak wygląda?

4. Zabawy z cyfrą: 

-ułożenie cyfry 9 z guzików
-przedstawienie cyfry 9 na kostkach: np. na pierwszej rysujemy 5 oczek, na drugiej 4 oczka
-praca plastyczna: 9 łodzi rybackich

Miłego dnia,
p. Ewa, p. Edytka