Gr VI- Środa

TEMAT KOMPLEKSOWY: KTO TY JESTEŚ?

Temat zajęć: Krakowskie bajanie- bajka Wiery Badalskiej pt: „ Kukiełkowa bajka o złym smoku, pięknej krakowiance oraz sprytnym Kubie”- praca z tekstem, zapoznanie z pojęciem „homonimy”, granie akompaniamentu do melodii krakowskich.

1. „Kukiełkowa bajka o złym smoku, pięknej krakowiance i sprytnym Kubie”

A w tej bajce było tak:
żył na zamku książę Krak
obok zamku tuż o krok,
w ciemnej jamie leżał smok.
Ten smok serce miał jak głaz
Kraka córkę porwał raz
Ojciec, matka leją łzy:
oddaj córkę smoku zły.
-Tere fere oto co
za żonkę mi dacie ją.
Żył w Krakowie Kuba Smyk.
Sprytny. Radę znalazł w mig.
Rankiem następnego dnia
kupił siarki wiadra dwa.
Skórę owcy z kołka zdjął
i siarki wsypał w nią.
Znalazł owcę smok i rad
na obiad ją sobie zjadł.
Wnet go ostry złapał ból,
pije wodę-gul,gul,gul.
Puff!! Po smoku. Książę Krak
do wesela daje znak.
Biały welon. Bukiet róż,
no i …koniec bajki już.

2. Pytania do tekstu:
– Wymień postaci występujące w bajce
– Jak myślisz, które z nich mogły żyć naprawdę, a które tylko w bajce?
– Jakie dźwięki słyszeliśmy?
– Kiedy było słychać pufff, a kiedy gul, gul, gul?
Spróbujcie naśladować zachowanie głodnego smoka:)
– Co by było gdyby smok nie zjadł owcy?
–  Czy Kuba zachował się dobrze? Dlaczego?

3. Zabawa ruchowa: Raz, dwa, trzy, smok patrzy:

Mama lub tata jest smokiem i stoi w jednym kącie pokoju, dziecko w drugim. Smok odwraca się tyłem do dziecka i mówi: raz, dwa, try smok patrzy, w tym czasie dziecko krokami dostawnymi przemieszcza się w stronę smoka. Kiedy smok kończy mówić odwraca się szybko i dziecko zastyga w ruchu, jeśli się zaśmieje wraca na początek. Zabawa trwa do momentu aż dziecko dojdzie do smoka. Następnie możecie zamienić się rolami.

4. Opis postaci.

W bajce pojawiły się trzy postaci (Kuba, Krak, smok), teraz spróbujcie opracować atrybuty je określające. Rodzic zacznie zdanie a Wy dokończcie je wymieniając jak najwięcej określeń charakterystycznych dla wymienionych postaci:

Król Krak był…
Szewczyk Kuba był…
Smok był…

5. Ćwiczenia oddechowe: „Smok ziejący ogniem”: rodzic w odpowiedniej odległości zapala świeczkę , na sygnał dziecko wykonuje wdech nosem, z zamkniętymi ustami i wydłużony, spokojny wydech ustami, podczas którego gasi płomień świecy. Powtórzcie zabawę kilka razy z zachowaniem bezpieczeństwa.

6. Smok i smoczek- homonimy: szukamy słów o tym samym brzmieniu lecz innym znaczeniu:
Spróbujcie wykonać to zadanie samodzielnie:)
zamek ( budowla , błyskawiczny, mechanizm w drzwiach)
klucz ( do drzwi, wiolinowy w muzyce)
smoczek (mała poczwara, przedmiot do uspokajania dzieci)
konik (morski , źrebak)
blok ( budynek, rysunkowy)
piłka ( narzędzie, do zabawy)
kiwi (owoc, ptak)
myszka (małe zwierzę, do komputera)
pilot ( do telewizora, w samolocie)
pączek (ciastko, część rośliny)

7. Taniec Lajkonika: posłuchajcie melodii, zagrajcie na pokrywkach w takcie 4/4:)

Przyjemnej nauki i zabawy,

pozdrawiamy p. Ewa z p. Edytką