Gr VI- Wtorek

TEMAT KOMPLEKSOWY: KTO TY JESTEŚ?

Temat dnia:

1. „ Barwy ojczyste”- prezentacja wiersza Cz. Janczarskiego-wprowadzenie małej i wielkiej litery f, F na podstawie wyrazów flaga, Franek, czytanie tekstu z nową literą, prezentacja tekstu w formie plastycznej.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „ Zwiedzamy Warszawę” (wzmocnienie mięśni grzbietu)

Dzieci poproście rodzica o przeczytanie wiersza:

1. „ Barwy ojczyste”

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość
biel-serce czyste.
Piękne są nasze
Barwy ojczyste.

2. Pytania do wiersza- (analiza treści):

Jakie barwy są na naszej fladze?
Co oznacza biel, a co czerwień?
Gdzie można zobaczyć flagę Polski?
Kiedy wywieszamy flagę?

Wiersz jest prosty, powtórzcie go kilka razy i spróbujcie nauczyć się go na pamięć:)

3. Zabawa ruchowa do piosenki „ Jedzie pociąg”:

Jedzie pociąg z daleka
na nikogo nie czeka.
Konduktorze łaskawy
zabierz nas do Warszawy… (wymieniajcie za każdym razem nazwę innego miasta, na pewno znacie wiele)

4. Wprowadzenie liter: f, F
-wyrazy: Franek, flaga
-analiza i synteza słów: Franek, flaga
-wyodrębnianie pierwszych głosek
-ułożenie schematu wyrazów z białych kartoników (tak jak to było w przypadku literki w)
-demonstracja litery f na komputerze lub w książce
-zastąpienie białych kartoników literkami
-wyszukiwanie wyrazów na literę f (rozejrzyjcie się wokoło)

5. Przeczytajcie samodzielnie tekst „ Farby” a następnie narysujcie do niego obrazek:)

Dorota i Franek dostali od babuni farby wodne.
Franek narysował statek z flagą.
Potem namalował oficera marynarki.
Dorota usiadła na fotelu, oglądała stare karty.
Znalazła ładną kartę: fiołki.
Dorota tęskni do lata.
Będę malowała lato i fiołki.
Namalowała fiołki, ale się nie udały.
Nie potrafię! Ta fioletowa farba taka nieładna.
I namalowała maki.

6. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zwiedzamy Warszawę”.
Do wykonania ćwiczeń potrzebne będą: kocyk, krzesło, niska półka (podnóżek), pojemnik z kaszą i ryżem.

-Zwiedzamy Warszawę: zabawa orientacyjno – porządkowa: dziecko maszeruje po pokoju w różnych kierunkach, na hasło „ Chyba zbłądziłem”-zatrzymuje się i rozgląda, na hasło „ Znalazłem drogę” maszeruje dalej. Zabawę powtarzamy 3x.
-Jedziemy metrem- ćwiczenia mięśni grzbietu: dziecko kładzie się na kocyku i wykonuje ślizg między krzesłami naśladując jadące pod ziemią metro ( 5x)
-Wychodzimy na plac widokowy Pałacu Kultury i Nauki – ćwiczenia dużych grup mięśniowych: dziecko staje przodem do niskiej półki (może być step, podnóżek, wyższy schód), wchodzi i schodzi jak największą ilość razy (około 2 min)
-Zwiedzamy lotnisko im. Chopina- ćwiczenia dużych grup mięśniowych: dziecko naśladuje startujące i lądujące na lotnisku samoloty, leży przodem stopy złączone, ręce zgięte w łokciach, broda oparta na dłoniach. Na hasło: samoloty przygotujcie się do startu – wstają i biegają naśladując lot samolotu. Na hasło: samoloty kołują i podchodzą do lądowania dziecko obraca się, kładzie przodem, opiera brodę na dłoniach. (3x)
-Zwiedzamy Starówkę- ćwiczenia stóp „Kocie łby”. Na hasło „chodzimy po kocich łbach”-dziecko wchodzi do pojemników z kaszą i ryżem, następnie wychodzi i chodzi dalej na palcach (5x)
-Zwiedzamy Starówkę „Kataryniarz”- wzmocnienie mięśni grzbietu i karku: dziecko w leżeniu przodem unosi ręce nad podłogą i robi „młynek” naśladują kataryniarza wprowadzającego w ruch swoją katarynkę, ćwiczenie powtarzamy kilka razy
-Zwiedzamy warszawskie ZOO – „Rybki w akwarium”: dziecko w leżeniu przodem na kocyku, nogi wyprostowane, ręce ugięte w łokciach i oparte- na hasło: rybki pływają-odpycha się dłońmi od podłogi wykonując ślizgi w różnych kierunkach
-Zwiedzamy warszawskie ZOO- „Pająk”: dziecko w siadzie ugiętym z rękami opartymi o podłogę, na hasło: idzie pająk, porusza się po pokoju w podporze tyłem (2 min)
-Zwiedzamy warszawskie ZOO- „Wielbłądy” – ćwiczenie mięśni grzbietu: dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej, na hasło -wielbłądy spacerują – przyjmuje pozycję na czworakach z wyprostowanymi nogami i wysoko uniesionymi biodrami porusza się udając wielbłąda (2 min)
-Czas wracać (ćwiczenia oddechowe): dziecko maszeruje po pokoju we wspięciu na palcach, podczas 4 kroków wykonuje wdech nosem, z przeniesieniem wyprostowanych rąk w górę, w trakcie kolejnych 6 kroków opuszcza ręce wydychając powietrze ustami.

Po skończonych ćwiczeniach poproście dziecko by wymieniło nawy miejsc w Warszawie, które odwiedziło i zapamiętało.

Powodzenia,
p. Ewa i p. Edytka