Propozycje aktywności dla dzieci z grupy II, 17.04.2020

Cele ogólne zajęć:

  • Pogłębienie świadomości ekologicznej oraz zapoznanie dzieci z zasadami ochrony środowiska naturalnego.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej oraz wzrokowej.
  • Doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, pobudzanie u dzieci ciekawości świata.
  • Poznawanie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie motoryki małej oraz wyobraźni w zabawach konstrukcyjnych.

Drodzy Rodzice

Poniżej przedstawiam kolejne propozycje dla dzieci do wykonania w domu:

  • Skąd się bierze deszcz?

 prezentacja edukacyjna. Link do prezentacji poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=rvTLwn27mE4&fbclid=IwAR2InaBuI2NSCc7y6buLUHg2qq7Rw1PD1o9WA3bnKelRYtibFboQRywoMTo

– Po obejrzeniu prezentacji dziecko może spróbować opowiedzieć, jak woda wędruje w przyrodzie.

– Za drugim razem dziecko, może zaśpiewać refren i wyrazy dźwiękonaśladowcze pojawiające się w piosence, np. kap, kap, kap, chlap, chlap, chlap.

– Para wodna (z lądów i oceanów) jest lekka i unosi się ku górze (można to zaobserwować przy gotowaniu wody w czajniku), powstają z niej chmury. Przy zetknięciu się z zimnym powietrzem (w atmosferze im wyżej tym chłodniej) para wodna skrapla się i powstaje deszcz.

  • Część dzieci z naszej grupy zna eksperyment Jak zrobić deszcz w słoiku?, ale warto go przypomnieć. Do jego wykonania potrzebny nam będzie: słoik, ciepła woda, lód, Do słoika nalewamy gorącą wodę i przykrywamy go talerzykiem, na który wysypujemy kostki lodu. Gorąca woda stworzy nam parę wodną, która w kontakcie z zimnem zacznie się skraplać. I tak na ściankach słoika pojawią się kropelki wody.

Dzięki temu doświadczeniu dzieci nie tylko dowiedzą się skąd się bierze deszcz, ale i poznają trzy stany skupienia wody.

  • Przy tej okazji warto uświadomić dzieciom jak ważna jest dla nas woda, która stanowi podstawowy składnik wszystkich żywych organizmów, bez niej nie byłoby życia na naszej planecie. Od postawy nas wszystkich zależy ilość i stan wody pitnej na całej planecie, dlatego warto myśleć globalnie, działając jednocześnie lokalnie. W tym celu można przeprowadzić pogadankę z dziećmi w jaki sposób można oszczędzać wodę. Przykłady co możemy robić:

– Zakręcać wodę podczas mycia zębów, a do płukania ust przygotować sobie wcześniej kubeczek z wodą.

– Jeśli mamy taką możliwość bierzemy szybki prysznic, zamiast kąpieli.

– Zwrócić uwagę, aby kran w naszym domu był szczelny oraz dobrze zakręcony.

– Naczynia najlepiej myć w zmywarce, która zużyje mniej wody, niż potrzebne jest do mycia ręcznego. Jeśli ktoś nie posiada zmywarki – warto napełnić komorę zlewu wodą z płynem i w niej je umyć, a następnie naczynia płukać pod niewielkim strumieniem bieżącej wody.

– Jeśli to możliwe warto zbierać deszczówkę – doskonale posłuży np. do podlania kwiatów.

  • Zestaw zabaw ruchowych

– dziecko swobodnie biega po pokoju, na sygnał rodzica np. klaśnięcie w dłonie, dziecko stoi na palcach, unosząc jak najwyżej ramiona.

– dzieci wykonują krążenia ramion w przód, a następnie w tył.

– ćwiczenie z pełzaniem, rodzic staje, dziecko przechodzi, pełzając miedzy nogami rodzica

– dziecko z rodzicem siada na podłodze przodem do siebie, następnie kładą się na plecach i zginają nogi w kolanach. Wasze stopy stykają się palcami. Na hasło góry łączycie podeszwy stóp i prostujecie nogi w kolanach, unosząc je najwyżej. Na hasło doliny wracanie do pozycji wyjściowej.

– można również wykonać tor przeszkód przy użyciu koca, poduszek itp.

  • Zabawa konstrukcyjna z nakrętkami. Jeśli mają Państwo w domu nakrętki, dziecko może stworzyć z nich dowolny obrazek na kartce, podłodze, stole czy w ogrodzie. Jeśli mają Państwo możliwość wyjścia do ogrodu, obrazy można wzbogacić znalezionymi tam kamykami, patyczkami itp.

 

Życzę udanej zabawy

Małgorzata Chalcarz