TEMAT KOMPLEKSOWY: CHRONIMY ŚRODOWISKO
Temat zajęć: „ Czym jest powietrze i jak o nie dbać?” Opowiadanie twórcze na podstawie zabaw badawczych oraz „Opowiadania Kubusia „– poznanie sposobów na lepsze oddychanie.
Potrzebne materiały: słomki, pojemnik z wodą, kartka papieru, piórka, dwie torebki papierowe, taśma.
Rodzic przygotowuje pojemnik z wodą.
1. Czym jest powietrze?- zabawa badawcza: dziecko dmucha w słomkę zanurzoną w wodzie i obserwuje co się dzieje z wodą. Następnie dmucha w kartkę papieru i piórko.
Rodzic pyta:
Co się dzieje z wodą, kartką, piórkiem?
Co spowodowało pojawienie się bąbelków w wodzie, co porusza kartką, piórkiem?
Do czego służy powietrze? (dziecko próbuje znaleźć odpowiedzi na pytania)
Rodzic uświadamia dziecko, że powietrze jest niezbędne do życia, dzięki niemu oddychamy, zaopatrujemy organizm w tlen.
Proces oddychania: oddychamy wdychając powietrze z zewnątrz przez nos lub usta. Powietrze trafia do płuc przez tchawicę a następnie jest wydychane na zewnątrz. Dzięki temu tlen zawarty w powietrzu trafia do naszego organizmu.
2. Wykonanie prostego modelu płuc: do dwóch słomek przyklejamy torebki papierowe za pomocą taśmy klejącej tak szczelnie aby udało się je nadmuchać.
3. Oddychanie- samoobserwacja: dziecko wciąga powietrze przez nos ( klatka piersiowa się podnosi, powietrze trafiło do płuc, powoli wypuszczamy ustami, klatka piersiowa opada.
Zabawy- oddychanie:
-wąż- długi wdech nosem i wydech przez zaciśnięte zęby
-pies- krótkie wdechy i wydechy ustami
-balon- wdech i wydech ustami tak jakby chciało się napompować wielki balon.
Opowiadanie Kubusia:
Pytania do opowiadania:
1. Co to jest smog?
2. Skąd się bierze? Czy ma smak, zapach?
3. Co zrobić aby uchronić się przed smogiem?
Dziecko samodzielnie układa opowiadanie na temat: Co należy robić aby dbać o czyste powietrze?
5. Drzewo decyzyjne: zadaniem dzieci jest prześledzić labirynt i podjąć decyzję:
– czy ścinać czy sadzić drzewa?
– czy palić czy segregować śmieci?
– czy jeździć samochodem czy rowerem?
Przy wyjściu będzie czekać świeże powietrze.
6. Rozgonimy smog: zabawa ruchowa
Dziecko zamienia się w wiatr, który rozwiewa smog. Wieje szybko, wolno, głośno, cicho naśladując podmuchy wiatru.
7. Tekst do samodzielnego czytania:
Pozdrawiamy,
p.Ewa, p.Edytka