Gr VI – ŚRODA

TEMAT KOMPLEKSOWY: CHRONIMY ŚRODOWISKO

Temat zajęć: „ Czym jest powietrze i jak o nie dbać?” Opowiadanie twórcze na podstawie zabaw badawczych oraz „Opowiadania Kubusia „– poznanie sposobów na lepsze oddychanie.

Potrzebne materiały: słomki, pojemnik z wodą, kartka papieru, piórka, dwie torebki papierowe, taśma.

Rodzic przygotowuje pojemnik z wodą.

1. Czym jest powietrze?- zabawa badawcza: dziecko dmucha w słomkę zanurzoną w wodzie i obserwuje co się dzieje z wodą. Następnie dmucha w kartkę papieru i piórko.

Rodzic pyta:
Co się dzieje z wodą, kartką, piórkiem?
Co spowodowało pojawienie się bąbelków w wodzie, co porusza kartką, piórkiem?
Do czego służy powietrze? (dziecko próbuje znaleźć odpowiedzi na pytania)

Rodzic uświadamia dziecko, że powietrze jest niezbędne do życia, dzięki niemu oddychamy, zaopatrujemy organizm w tlen.

Proces oddychania: oddychamy wdychając powietrze z zewnątrz przez nos lub usta. Powietrze trafia do płuc przez tchawicę a następnie jest wydychane na zewnątrz. Dzięki temu tlen zawarty w powietrzu trafia do naszego organizmu.

2. Wykonanie prostego modelu płuc: do dwóch słomek przyklejamy torebki papierowe za pomocą taśmy klejącej tak szczelnie aby udało się je nadmuchać.

3. Oddychanie- samoobserwacja: dziecko wciąga powietrze przez nos ( klatka piersiowa się podnosi, powietrze trafiło do płuc, powoli wypuszczamy ustami, klatka piersiowa opada.

Zabawy- oddychanie:

-wąż- długi wdech nosem i wydech przez zaciśnięte zęby

-pies- krótkie wdechy i wydechy ustami

-balon- wdech i wydech ustami tak jakby chciało się napompować wielki balon.

Opowiadanie Kubusia:

 

Pytania do opowiadania:

1. Co to jest smog?
2. Skąd się bierze? Czy ma smak, zapach?
3. Co zrobić aby uchronić się przed smogiem?

Dziecko samodzielnie układa opowiadanie na temat: Co należy robić aby dbać o czyste powietrze?

5. Drzewo decyzyjne: zadaniem dzieci jest prześledzić labirynt i podjąć decyzję:
– czy ścinać czy sadzić drzewa?
– czy palić czy segregować śmieci?
– czy jeździć samochodem czy rowerem?

 

Przy wyjściu będzie czekać świeże powietrze.

6. Rozgonimy smog: zabawa ruchowa

Dziecko zamienia się w wiatr, który rozwiewa smog. Wieje szybko, wolno, głośno, cicho naśladując podmuchy wiatru.

7. Tekst do samodzielnego czytania:

 

Pozdrawiamy,

p.Ewa, p.Edytka