Gr VI- CZWARTEK

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOCNE TRADYCJE

Temat zajęć: Zabawy liczbami i figurami-rozwiązywanie zagadek, ćwiczenia w przeliczaniu w obrębie wybranej kategorii, rozwiązywanie zadań z treścią – doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania oraz utrwalanie figur geometrycznych.

Potrzebne materiały: cyfry, znaki ( +, -, =), pokrywki.

1. Rozwiąż zagadki liczbowe:

Gdy linka się urwała
to cyferka powstała,
w dole brzuszek okrągły ma
kto z Was imię już jej zna? (6)

Ta cyferka bez wysiłku
może toczyć się jak piłka
i choć sama nie znaczy nic
w parze z inną dumna może być (0)

Jechał Grześ rowerem. Ojej!
Co się stało? Kraksa? Przednie koło
mu się scentrowało.
Trzeba je naprawić. My nie potrafimy
ale oba kółka złączymy i w cyferce umieścimy (8)

Kosił Franek trawę, kosa się zmęczyła.
Uciekła do szkoły, w cyfrę się zmieniła. (7)

 

2. Znamy te figury?- zagadki
(dziecko po odgadnięciu wyszukuje w pokoju kształty figur, o których była mowa):

Zagadka zaczyna się stąd
jest w nim prosty kąt.
No i zawsze mój kolego, równe boki w nim- dlatego
już od bardzo wielu lat
mówią o nim, że to…

Trzy boki, trzy kąty,
wiesz co to? …………

Mam cztery nogi,
dwa długie i dwa krótkie boki.
Kwadratem nie jestem,
choć mam kąty proste……..

3. Zabawa ruchowa „Odtwórz rytm”:
– rodzic idzie i mówi jakie kroki wykonuje np.: długi krok, krótki krok, krótki krok, długi krok… dziecko po dostrzeżeniu rytmu kontynuuje go samodzielnie.
– rodzic wyklaskuje dany rytm np.: 3 szybkie klaśnięcia, dwa wolne, trzy szybkie…dziecko wytupuje usłyszany rytm.

4. Rozmowa liczb:

(Rodzic kładzie na stole cyfrę 8 a dziecko musi odgadnąć o jakiej liczbie mówi cyfra 8?)
Jestem od niej (czyli od 8) o 1 mniejsza: dziecko pokazuje 8 palców a potem chowa 1
Odp: To liczba 7.

Dziecko układa równanie: 8-1=7 i odczytuje je.

Jestem od niej o (dwa, trzy, cztery…) mniejsza. Dziecko pokazuje 8 palców i chowa po kolei 2,3,4…. Odpowiada i układa równanie a następnie je odczytuje.

8-2=6 8-3=5 8-4=4

Następnie rodzic kładzie na stole kartonik z liczbą 5:
Jestem od niej o (0,2,3,4) większa. Dziecko pokazuje 5 palców i dokłada (2,3,4). Układa równanie i je odczytuje.

5. Magiczny kwadrat: ( policz ile kwadratów a ile trójkątów ukryło się w magicznym kwadracie, porównaj ich liczbę)

 

6.Zadania do samodzielnego czytania i wykonania:

Karolina ma 6 pisanek a Jakub 2. Ile mają razem pisanek?
Ania malowała pisanki. Pomalowała 8, a 5 dała Julce. Ile jej zostało?

7. W wolnym czasie rozwiąż działania:

p.Ewa, p.Edytka