Gr VI- Środa

Drodzy Rodzice i dzieci, oto nasze propozycje na środę;

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOCNE TRADYCJE

Temat zajęć: „ Wielkanoc”- prezentacja wiersza M. Przewoźniaka, analiza treści, wprowadzenie małej i wielkiej litery „w” na podstawie wyrazów (Wanda, wazon), układanie rozsypanki wyrazowej i literowej. Czytanie tekstów z nową literą.

Rodzic czyta dziecku wiersz:

Wielkanoc
W wazonie Wanda ma gotowe
palemki kolorowe.
W misce stos pisanek,
obok cukrowy baranek.
Stawia na obrus biały
potrawy doskonałe.
W garnku kipi, o, ho, ho!
Jajek gotuje sto.
I na koniec bukiet radosny,
zielone bazie – to znak wiosny.

 

Analiza treści wiersza:
-O jakich świętach opowiada wiersz?
-Jakie przedmioty związane ze świętami są wymienione w wierszu?
-Symbolem, której pory roku są bazie?
-Jak ma na imię dziewczynka z wiersza?
-W czym znajdują się palmy i bazie?

Wanda, wazon

-analiza słuchowa słów: Wanda, wazon (głoski)
-ułożenie schematu wyrazów z nakrywek (białe prostokąty):

-pokaz litery W w– opis słowny – do czego jest podobna w swym kształcie?
-układanie napisów z poznanych liter ( na w/w białych prostokątach układamy napisy: Wanda, wazon – niż znamy jeszcze litery z)

Zabawa ruchowa: „Tyle ile”
rytmizacja piosenki z poniedziałku,
dziecko biega po pokoju na paluszkach, rodzic pokazuje np. cyfrę 8- dziecko wykonuje 8 przysiadów i przelicza, biega dalej, następnie np. cyfra 6 – dziecko wykonuje 6 pajacyków itd.

„ Co na w?”- wiersz Wandy Chotomskiej- po wysłuchaniu dziecko próbuje wymienić jak najwięcej wyrazów na „w”:

Odkąd duże W
wzięło małe w na wychowanie
żyje jak w wulkanie.
Wciąż widoki te ogląda:
w- wskoczyło na wielbłąda,
w- na wierzbie, w- na wieży,
w-wariuje przy wieczerzy,
w-wtargnęło na werandę,
w-za warkocz ciągnie Wandę,
w-wygłupia się na łyżwach,
w-na wrotkach wozi wyżła,
w-wdrapało się na wiatrak,
w-wylało wrzątek z wiadra,
w- wleciało w wentylator,
w-wywlokło worek z watą,
w- za wąsy szarpie wuja,
w-się na wieszaku buja,
w-na wozie, w-pod wozem,
w-zawisło nad wąwozem,
w-z wiatrówką goni wronę,
w-jest wiecznie wysmolone,
w-z wszystkimi wszczyna waśnie,
w-witrynę stłukło właśnie…
A duże W tylko wzdycha żałośnie
i myśli: „ Co z tego wisusa wyrośnie?”.

Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej (ponumeruj wyrazy od 1 do… tak aby powstało zdanie, zdanie rozpoczyna się wielką literą, kończy się kropką):

-miski stoi Obok baranek. cukrowy
-palemki W kolorowe. wazonie
-jajka Na malowane. stole
-mazurki. baranka i Z robimy ciasta

Układanka literowa (ułóż wyraz, ponumeruj litery):
-y b b a
-a z e k u m r
-n W k e a o c i l
-a m l p a

Samodzielne czytanie tekstu „Wielkanoc”
Ćwiczenia grafomotoryczne do zeszytu w linie:

 

 

p. Ewa, p. Edytka