Gr VI- PONIEDZIAŁEK

Drodzy Rodzice i Dzieci, witamy w poniedziałek.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOCNE TRADYCJE

Temat zajęć: Zwyczaje wielkanocne- prezentacja multimedialna. Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych na podstawie obejrzanej prezentacji oraz doświadczeń dzieci, wyjaśnienie pojęcia „tradycja”. Osłuchanie z piosenką „ Święta wielkanocne”- rytmizacja piosenki, rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.

Zapraszamy do obejrzenia filmiku o zwyczajach wielkanocnych:

 

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące prezentacji:

1. Wymień zwyczaje wielkanocne, o których była mowa w filmiku.
2. Z czego można zrobić palmę?
3. W jaki sposób możemy ozdobić jaja wielkanocne?
4. Co można znaleźć w koszyku wielkanocnym? itp.

Rodzice wytłumaczcie dziecku znaczenie pojęcia ”tradycja”: (zasady postępowania, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenia), można wspomnieć dzieciom o śmierguśnikach, którzy co roku podtrzymują tradycję polewania ludzi wodą w śmigus – dyngus w Wilamowicach.
Porozmawiajcie o tym w jaki sposób u Was w domach obchodzi się święta wielkanocne, jak się do nich przygotowujecie, jakie tradycje panują w Waszej rodzinie.

Zabawa ruchowa:
Małe-duże
Małe, duże ( ręce blisko siebie, ręce rozłożone)
jajo kurze, ( rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu)
jajo kurze, ( rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu)
jajo kurze. ( rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu).
Duże, małe ( ręce rozłożone, ręce blisko siebie)
doskonałe, ( klepanie się ręką po brzuchu)
doskonałe ( klepanie się ręką po brzuchu)
mniam. ( klaśnięcie w dłonie)

A teraz posłuchajcie piosenki: „Święta wielkanocne”:

 

(podczas słuchanie dzieci siedzą wygodnie, wykonują dowolne ruchy górną częścią tułowia, głową i rękami)

Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu.

Ref: Święta wielkanocne z jajkiem i zającem,
słoneczne, pachnące święta wielkanocne. 2X

Idą chłopcy drogą, idą pomalutku,
przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus-dyngus krzyczą,
i dziewczyny łapią i wodą je chlapią.

Ref: Święta wielkanocne z jajkiem i zającem,
słoneczne, pachnące święta wielkanocne. 2X

Praca z piosenką: (propozycje)
1. Realizacja rytmu: możecie odzwierciedlić rytm piosenki: zwrotki (klaskanie, tupanie), refren (trzymamy dziecko za ręce i kręcimy się wokoło krokiem odstawno – dostawnym)
2. Analiza zdań z piosenki na wyrazy: przeliczanie, odzwierciedlanie ich liczby stukaniem dłonią o podłogę.
3. Analiza sylabowa wybranych wyrazów: wybierzcie kilka wyrazów, zadaniem dziecka będzie policzenie sylab poszczególnych wyrazów i wyklaskanie ich.

Miłego dnia, pozdrawiamy,
p. Ewa, p. Edytka