Grupa VI- CZWARTEK

Drodzy Rodzice i Dzieci, witamy w czwartek.

Temat kompleksowy: PRACA ROLNIKA

Temat zajęć:
„ Jak powstaje chleb?”- opowiadanie Czesława Janczarskiego wg czeskiej bajki ludowej „ Złote ziarno” – analiza treści, dopasowywanie gotowych wyrobów do źródeł ich powstania.
Zabawy rytmiczne do znanych piosenek i przysłów, rozwijanie wrażliwości słuchowej, kształtowanie poczucia rytmu.

Słuchanie opowiadanie „ Złote ziarno”

Raz mądra kurka znalazła złote pszeniczne ziarno. Poprosiła kogucika, żeby pomógł jej zasiać ziarno w ziemi. Kogucik wygrzewał się właśnie na słonku, nie chciało mu się ruszyć z miejsca, odmówił więc pomocy.
Poprosiła kurka o pomoc psa. Dla jednego ziarnka nie będę przerywał drzemki- powiedział pies.

Pomóż mi kotku- zwróciła się kurka do kota. Nie chce mi się złazić z dachu- fuknął kot. Więc kurka zasiała ziarnko sama. Z ziarna wyrosło zielone zboże.
-Pomożecie mi je podlać, żeby ładnie rosło?- poprosiła kurka. Kogucik, pies i kot znowu odmówili pomocy. Podlała więc kurka roślinkę sama.
Kiedy pszenica wydała złoty kłos, kurka powiedziała – teraz będą żniwa! Pomóżcie mi!
Ale ani kogut, ani pies, ani kot nie pomogli kurce. Sama więc zżęła kłos.
Wtedy zagdakała:
-Trzeba wymłócić kłos, zemleć ziarna na mąkę.
-Kto mi w tym pomoże?
Kogut nie miał czasu. I pies był zajęty i kot. Nikt nie chciał pomóc kurce w pracy, jeszcze ją wszyscy wyśmiali. Wymłóciła kurka kłos, zmęła ziarno na mąkę, nikogo już nie prosiła o pomoc. Z białej mąki upiekła piękny, pachnący placek.
Przybiegł wtedy kogut, przybiegł pies i kot. Spojrzały łakomie na placek, oblizały się od ucha do ucha.
-O nie!- powiedziała kurka. Nie chcieliście siać, podlewać, żąć, młócić i mleć – nie będziecie więc jeść. I zaprosiła na placek kurczęta.

Rozmowa na temat treści:

-Kto znalazł złote ziarno?
-Kogo prosiła o pomoc kurka?
-Dlaczego zwierzęta nie chciały pomóc?
-Wymień etapy powstawania mąki.
-Nadaj każdej ilustracji tytuł.

 

 

Skąd my to mamy?- zabawa: dopasuj wyroby do źródła powstania.

 

Zabawy rytmiczne do znanych piosenek i przysłów: zaśpiewaj piosenki, zaklaszcz, następnie wytup ich rytm – rodzic włącza się w zabawę:)

1. Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza przodem, w środku druga,
trzecia z tyłu oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
raz dwa, raz dwa w pole szły.

2. Wlazł kotek na płotek i mruga,
ładna to piosenka nie długa.
Nie długa, nie krótka, lecz w sam raz,
zaśpiewaj koteczku jeszcze raz.

Najpierw dziecko śpiewa głośno i klaszcze, a następnie śpiewa cicho klaszcząc i tupiąc.

Przysłowia do rytmizacji: (dowolna melodia, zaśpiewaj i wyklaszcz)

Kwiecień plecień bo przeplata, trochę zimy, trochę lata.
Choć już w kwietniu słonko grzeje, nie raz pole śnieg zawieje.
Kiedy w kwietniu słonko grzeje- rolnik nie zubożeje.
Kwiecień co deszczem nosi, wiele owoców przynosi.

Życzymy kreatywnej zabawy:)

p. Ewa, p. Edytka