Temat : Wyprawa na wieś, słuchanie opowiadania Bogusława Michalca, właściwe reagowanie na umówiony wcześniej wyraz. Wykonanie pracy plastycznej za pomocą pisaków i farb.
Wyprawa na wieś
Bogusław Michalec
Dziś przy płocie, gdzieś nad Sanem, koza kłóci się z baranem. Taka sprzeczka
to nie żarty: kto z nich bardziej jest uparty? Tuż przy skręcie na Jaworzno gra
ły kury w piłkę nożną. Mecz sędziował kogut stary, co miał buty nie do pary.
W bramce była wielka dziura, więc mocniej jakaś kura kopnąć tu zechciała pił
kę, choćby nawet przez pomyłkę, to szukano piłki potem od niedzieli po sobo
tę. Ale wbrew tym przeciwnościom, kury grały z przyjemnością. Koń, co wiele
w życiu przeżył, dziś w uśmiechu zęby szczerzy. Rzekł, gdy wsparł się na pod
kowie: „Dobrze jest mieć końskie zdrowie”. Jedni mają strojne szaty, za to
krowa – czarne łaty. Smutnie muczy całe lata: „Nie chcę dłużej być łaciata”.
Pewna świnka w Świnoujściu marzy wciąż o zamążpójściu. Szuka ciągle kan
dydata „Miła jestem i bogata. To nie będzie pierwszy lepszy, chcę by był naj
lepszy z wieprzy. Niech ma frak i krawat w prążki, niech uczone czyta książki.
Niech kwiatami też mnie wita, niech je widelcem z koryta. Zresztą – po co tyle
krzyku – mogę sama żyć w chlewiku”. Gdy się indyk rozindyczy, nikt indyka
nie przekrzyczy. Niech pies szczeka, baran beczy, indyk swoje, indyk przeczy:
„Ja wiem lepiej, nie masz racji. Już mówiłem przy kolacji, że od Gdańska, aż po
Kraków, indyk jest najlepszym z ptaków. Gdy się gęś ze złości trzęsie, robi miny
bardzo gęsie. Ranek, albo popołudnie, gęś wykrzywia się paskudnie. Księżyc
zajął miejsce słońca, fochom gęsi nie ma końca. Pyta paw i pyta kura: „O co taka
awantura?”
Rodzic na początku może wskazać tylko trzy wyrazy, na które dziecko musi odpo
wiednio zareagować, przy każdym następnym powtórzeniu zabawy można wska
zywać kolejny wyraz i kolejną czynność: koza – mee; baran – bee; kura – ko, ko;
kogut – kukuryku; koń – ija; krowa – mu; świnia – kwi, kwi; indyk – gul, gul; pies
– hau, hau; gęś – syy; paw – alleluja.
Drogie Dzieci
Postarajcie się narysować brakujące na ilustracji zwierzęta o których była mowa w opowiadaniu i pomalujcie obrazek farbami.
Zapewne wszystkie prace będą bardzo ładne. Dziękujemy