Gr VI- PONIEDZIAŁEK

Drodzy Rodzice i kochane Dzieci,

w tym tygodniu będziemy poznawać specyfikę pracy rolnika, omówimy jego obowiązki w gospodarstwie wynikające z bieżącej pory roku.

Temat kompleksowy: Praca rolnika

„Praca rolnika”- wysłuchanie opowiadania E. Raczek. Analiza treści, wykonanie historyjki obrazkowej na podstawie tekstu, rozwijanie logicznego myślenia, dostrzeganie sekwencji czasowych.

W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by zając się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wysypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Nanosił również z kopy obok- świeżego siana. Na koniec podszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął do dojenia. Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej. Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę. Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko.
Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i zaczął siać- chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.

Pytania do tekstu:

Jakie czynności w zagrodzie wykonywał rolnik?
Jakie prace w polu wykonywał rolnik?

Utrwalamy z dziećmi nazwy pór dnia: świt, ranek, południe, popołudnie, zmierz, wieczór.

Praca plastyczna:

W celu ułożenia historyjki obrazkowej należy złożyć 3 białe kartki i stworzyć z nich książeczkę. Można ją skleić lub użyć dziurkacza i związać wstążeczką. Pierwsza stronę można zatytułować PRACA ROLNIKA. Na każdej stronie dziecko rysuje pracę jaką wykonywał rolnik w ciągu całego dnia. Dzieci numerują strony. Po wykonaniu zadania przewracając kolejne strony opowiadają historyjkę używając określonych pór dnia.

Stary Donald farmę miał – zabawa ruchowo ortofoniczna

Dzieci śpiewają piosenkę, naśladują zwierzęta w niej występujące

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł!
Słychać hau, hau tu,
Hau, hau, tam,
Hau, tu, hau tam,
wszędzie hau, hau,
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
Na tej farmie świnki miał, ija, ija, oł!
Słychać chrum, chrum tu
Chrum, chrum tam,
Chrum tu, chrum tam,
wszędzie chrum, chrum,
Stary Donald farmę miał ija, ija oł!

W kolejnych zwrotkach wymieniamy kolejne zwierzęta: kaczkę, krowę itp.

Zabawa matematyczna: potrzebne nam będą karteczki z cyferkami od 1 do 8 ( kilka sztuk), jedna ze znakiem równości i kilka z literką i. Czytamy dziecku zadanie tekstowe a ono wybiera odpowiednie kartoniki i układa działanie:

np. W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie? ( 3 i 2 i 2 = 7)

1. W kurniku mieszkają: 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki. Ile ptactwa mieszka w kurniku?
2. Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?
3. W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt jest w oborze?
4. Na podwórku stoi: 1 traktor, 4 przyczepy i 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku? Itp.

A na zakończenie trochę gimnastyki:) proponujemy gimnastyczną ruletkę, można ćwiczyć z domownikami, wystarczy kliknąć w link i zakręcić ruletką:

http://https://wordwall.net/pl/resource/988031/wychowanie-fizyczne/ćwiczenia-gimnastyczne-ruletka-1

Pozdrawiamy,

P. Ewa, p. Edyta