Drodzy Rodzice rozpoczynamy kolejny tydzień od poszukiwania w domu książeczek opisujących życie zwierząt na wsi.
Temat dnia: ,, W zagrodzie”- praca z wierszem Bożeny Formy, omówienie zwierząt żyjących w wiejskiej zagrodzie na podstawie wiersza i ilustracji w książkach.
,,W zagrodzie” – Bożena Forma
Wstawać wszyscy wstawać, dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci to dobra nowina.
Gospodyni Magda z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu, czasu nie marnuje.
Już czekają kury, kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi, indor i indyczki.
Gospodyni w wiadrach, czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę, głodne wszystkie przecież.
Wypuszcza z obory krowę i barana,
niech na łące trawę skubią już od rana.
Jak to gospodyni dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie pokazać wam mogę.
Rozmowa dotycząca treści wiersza: Kto jest bohaterem wiersza?;
Co od rana robi gospodyni Magda?; Jak myślisz, gdzie mieszka gospodyni Magda?
„Na wiejskim podwórku” – omówienie ilustracji przedstawiającej wiejskie po
dwórko. Można skorzystać ze strony internetowej
Pytania, które możemy zadać dziecku: Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?;
Jak wyglądają te zwierzęta?;
Które zwierzęta mają dwie, a które cztery nogi?; Które mają rogi?;
Jak poruszają się ptaki?;
Jakie zwierzęta żyjące na wiejskim podwórku można spotkać w mieście?;
Kto dba o zwierzęta mieszkające na wiejskim podwórku?; Jak wygląda praca gospodarza? Na podstawie własnych doświadczeń dziecko może opowiadać o pracy w gospodarstwie, o codziennych obowiązkach gospodarzy.
„Pieski do budy” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Dzieci-pieski” poruszają
się na czworakach w różnych kierunkach, omijają krzesła. Na hasło : Pieski do budy! dzieci jak najszybciej muszą usiąść w najbliższej budzie- czyli pod krzesłem.
„Dopowiedz i zrób” – zabawa z rymami. Rodzic mówi zdania, których zakończenia
(słowa do rymu) dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … /nosie/.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… /dłoń/.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … /głowy/.
Powiedz: króliczki i nadmij … /policzki/.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem … /brzuszka/.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, … /trzy/.
„ Czyje to domy?” – dziecko nazywa pomieszczenia, w których żyją poszczególne zwierzęta wiejskie: stajnia, obora, chlewik, kurnik, buda.
„To dom dla…” – zabawa dydaktyczna; odczytywanie nazw domów zwierząt i łączenie ich z nazwami zwierząt
Stajnia to dom dla ……………………… kury
Obora to dom dla ……………………… psa
Kurnik to dom dla ……………………….. krowy
Buda to dom dla ………………………… konia