Propozycje aktywności dla dzieci z grupy II, 30.03.2020

Cele ogólne:

  • Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się.
  • Kształtowanie analizy i syntezy sylabowej.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.
  • Kształtowanie wyobraźni muzycznej oraz rozwijanie umiejętności manualnych.

Drodzy Rodzice niestety w dalszym ciągu nie możemy się spotkać w naszym przedszkolu, dlatego przedstawiam kolejne propozycje, które można wykorzystać w pracy z dzieckiem w domu. W tym tygodniu integralna tematyka będzie dotyczyła pracy rolnika, ale nie zapomnimy również o wiośnie, która do nas  niedawno przybyła (mimo, że za oknami dziś mamy zimę).

  • Czym nakarmię kota, a czym psa? – pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt na podstawie wiersza Heleny Bechlerowej Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował

To jest Filik – kotek bury.

Ma wąsiki i pazury.

Dobry jest ten kotek Filik:

chce, by wszyscy mleko pili.

Stanął Filik przy kurniku.

– Czy chcesz mleka koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną

na śniadanie jedli ziarno.

Rodzic pyta dziecko Jakie zwierzęta jedzą ziarno? (kury, indyki, kaczki, gęsi)

Koło żłobu stoi konik.

Filik ładnie się ukłonił.

– Lubisz mleko? – Nie, ja rano

smaczny owies jem i siano.

Rodzic pyta dziecko: Jakie zwierzęta jedzą siano? (krowy, kozy, owce, konie)

Do królika kotek poszedł.

– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewkiem:

Chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.

Rodzic pyta dziecko: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę? (króliki, krowy, konie, kozy)

Przed gołąbkiem Filik staje,

słodkie mleko mu podaje.

– Wypij mleczko sam, Filiku,

ja ma groszek w gołębniku.

Rodzic pyta: Co jedzą gołębie i inne ptaki?

Więc do krówki poszedł kotek.

– Czy na mleko masz ochotę?

– Nie, Filiku, bo ja przecież

jem zieloną trawkę w lecie.

Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? (krowy, kozy, owce, konie)

Koło furtki kózka biała

także mleka pić nie chciała.

– Zabierz sobie kotku dzbanek!

Ja jem liście kapuściane.

Rodzic pyta dziecko: Co jedzą kozy? (siano, marchew, kukurydzę, groch)

Poszedł kotek do motylka

i dzbanuszek mu nachyla.

Ale motyl tam na łące

Pije z kwiatka sok pachnący.

Rodzic pyta dziecko: Co jedzą motyle? (nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce, które spija za pomącą trąbki)

Teraz kotek mleko niesie

do wiewiórki w ciemnym lesie.

Na sosence wiewióreczka

Gryzie orzech, nie chce mleczka.

Rodzic pyta dziecko: Co je wiewiórka?  (orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych – żołędzie, nasiona klonu, jagody, młode pąki, grzyby)

Wraca kotek. Koła płotka

na śnieżynce jeża spotkał.

Jeżyk woła go z daleka:

– bury kotku, daj mi mleka!

O, bo jeże, tak, jak kotki,

Bardzo lubią mleczko słodkie.

Rodzic pyta dziecko: Co je jeż? (owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki i myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki – są ssakami)

  • Podczas codziennych zabaw warto rozwijać u dzieci umiejętność podziału wyrazów na sylaby. Poszczególne wyrazy takie jak: kot, kogut, kura, koń, królik, koza, motyl, jeż dzielimy na sylaby poprzez ich wyklaskiwanie. Wiele dzieci doskonale sobie radzi z określaniem ilości sylab w danym wyrazie. Dzieci czteroletnie mogą dokonać analizy głoskowej wyrazów. Należy dzieciom przypomnieć, że każde słowo, które wypowiadamy składa się z głosek. A słowem jest np. nasze imię. Można wypowiedzieć swoje imię, a następnie głoskę od której się rozpoczyna. W domu mogą Państwo wymieniać przedmioty znajdujące się np. w pokoju, a następnie poprosić dziecko o wypowiedzenie głoski, na którą rozpoczyna się dany przedmiot. Na początku warto wybierać słowa rozpoczynające się od samogłosek (a, e, i, o, u).
  • Znana dzieciom zabawa ruchowa Chodzimy jak zwierzęta.

https://www.youtube.com/watch?v=KKEtZmPxlQ4

  • Praca plastyczna Do wykonania tej pracy będzie potrzebna rolka po papierze toaletowym, którą dziecko może okleić papierom kolorowym lub pomalować, dwa serca (starsze dzieci mogą je samodzielnie wyciąć) oraz czułki. Motylek dzieci oczywiście mogą dowolnie ozdobić. Poniżej instrukcja w jaki sposób można wykonać tą prace. W trakcie wykonania motylka dzieci mogą słuchać utworu Zielona piosenka.

https://www.youtube.com/watch?v=ALEQCTRPxiQ

Serdecznie pozdrawiam

Małgorzata Chalcarz